A VARÁZSLÁS LEGYŐZÉSE
Rick Joyner:
Ezekben az években drámaian megnőtt a varázslás
gyakorlata szerte a világon. E mozgalom egyik kifejezett célja a
bibliai kereszténység elpusztítása. Jelenleg számos keresztény
szenvedi el e támadás különböző formáit azoktól, akik a varázslást gyakorolják.
Minden hívő számára döntő fontosságú lesz e támadások természetének a
felismerése, és annak az ismerete; hogyan győzze le ezeket.
Arra biztatnak
minket, hogy ne legyünk tudatlanok az ellenség terveit illetően (2Kor 2,11).
Péter így int: Legyetek józanok, éberek. Mert ellenségetek, az ördög ordító
oroszlánként kószál mindenütt, és keresi azokat, akiket elnyelhet. De álljatok
ellent neki, és maradjatok szilárdak a hitetekben (1Pét 5,8-9). A Sátán
terveinek az ismerete jelentősen megnöveli esélyünket a harcban. Az
egész egyházi korszak egy nagy szellemi harc, amely növekedni fog e korszak
végének a közeledtével. Gyorsan legyőzetnek azok, akik elutasítják e harc
valóságának az elismerését, sőt szembefordulnak vele.
A Sátán ki lesz
dobva a mennyei helyekről és lekerül a földre, ahol nagy haraggal fog
járni-kelni. De még így sem kell félnünk, mert nagyobb az, aki bennünk
van, mint aki a világban van (1Ján 4,4). Isten királyságában a
legkisebbnek is több lesz az ereje, mint az Antikrisztusnak. De ahogy a
legerősebb katonai haderő is sebezhető napjainkban, ha nem ismeri fel az
ellenség támadását, úgy mi is sebezhetőek vagyunk, ha nem ismerjük fel a Sátán
terveit. Tudatlanságunk és önelégültségünk az egyetlen út, ahogy legyőzhet
minket. Ha megőrizzük helyzetünket Krisztusban, magunkra öltjük Isten teljes
fegyverzetét és éberek maradunk, akkor nemcsak megállunk, hanem ellene is
megyünk a pokol kapuinak.
Micsoda a varázslás?
A varázslás
hamis szellemi tekintély, a Szent Szellemtől eltérő szellemeket használ arra,
hogy leuraljon, manipuláljon, vagy ellenőrizzen másokat.
Gal 5,20-ban Pál
apostol a test egyik cselekedetének nevezi a varázslást, vagy más szóval
a varázslás eredete az ember testi természete, gyorsan korcsosul démoni erővé.
Amikor érzelmi nyomást akarunk használni mások manipulálására,
ez a varázslás alapvető formája. Amikor hamis hírverést vagy lelki
erőt használunk arra, hogy támogatást szerezzünk, akkor a szolgálat,
még az Istenért végzett munka is – varázslás. Amikor az üzletemberek terveket
szőnek arra, hogy nyomást gyakoroljanak céljuk elérése érdekében, ez is lehet
varázslás. Az eladási technikák által javasolt manipulációs taktikák többsége
tulajdonképpen a varázslás alapvető formái. A hamis szellemi tekintély elleni
elsőrendű védelem az igazi szellemi tekintélyben való járás.
Lényeges
kulcsok a varázslás nyomásától és befolyásától való szabadulásunkhoz az, hogy
megalapozódunk az igazságban és bízunk az Úrban, hogy elvégzi mindazt, ami ránk
vonatkozik.
Meg van írva, hogy
Jézus a Dávid trónjára ült. Ez természetesen egy hasonlat, mert Jézus nem ül
szó szerint azon a trónon, amelyen Dávid ült. Dávid viszont létrehozta az igazi
szellemi tekintély helyzetét, amely végül meg fog nyilvánulni Isten
királyságában. A szellemi tekintély érdekében Dávid megtette ugyanazt, amit
Ábrahám a hit érdekében. Hogyan alapozta meg Dávid az igazi tekintély székét?
Alapvetően úgy, hogy elutasította azt, hogy magához ragadjon tekintélyt vagy
keressen befolyást. Ehelyett teljesen bízott Istenben, hogy megalapozza őt
abban a helyzetben, amire elrendelte. Dávid nem emelte fel a kezét,
hogy elismerést vagy befolyást keressen, és nekünk sem szabad ezt tenni, ha
valódi szellemi tekintélyben akarunk járni a puszta emberi politikai erő
helyett.
Bármely
manipulációval vagy magunk ajánlásával szerzett tekintély vagy befolyás
akadállyá válik számunkra abban, hogy megkapjuk Istentől a valódi szellemi
tekintélyt. Ha Dávidhoz hasonlóan valódi szellemi tekintélyben szeretnénk
járni, akkor végtelenül bízni fogunk az Úrban, hogy Ő alapoz meg minket
a maga idejében. Ahogy Péter is bátorít: „Ezért alázzátok meg
magatokat Isten hatalmas keze alatt, hogy Ő magasztalhasson fel titeket a
megfelelő időben” (1Pét 5,6).
Einstein tett egyszer
egy megjegyzést, amely azonban sokkal fontosabb, mint a relativitásról szóló
elmélete, bár csak egy rövid mondat az egész. Azt mondta: „az idő előtti
felelősség felszínességet szül”. Valószínűleg semmi nem hat nagyobb pusztító
erővel elhívásunkra és az igazi szolgálatban való járásunk esélyére, mint a
tekintély vagy befolyás idő előtti keresése.
Amikor az
Úr ajánl, akkor ő gondoskodik a kegyelemről és a bölcsességről a tekintély
gyakorlásához. Nincsen nagyobb,
elérhető biztonság annál, mint tudni azt, hogy Isten az, aki megalapozta
szolgálatunkat. Kevés dolog van, ami gyorsabban szül bizonytalanságot, mint az,
hogy megpróbálunk megtartani egy olyan pozíciót, amit manipulációval vagy
magunk ajánlásával szereztünk meg. Ez a területi megőrzésre és a szakadásra
irányuló legtöbb törekvés gyökere, amely ma létezik Krisztus testében.
Az igazi
szellemi tekintélyben való megalapozódás olyan erősség, amit egyszerűen nem tud
átjárni az ellenség. Pál ezt így
magyarázza: „A békességnek Istene pedig hamar meg fogja rontani a Sátánt a ti
lábaitok alatt” (Róma 16,20). Ha tudjuk, hogy Isten alapozott meg minket, akkor
olyan a békességünk, amely tökéletesen összetöri az ellenséget.
Ezzel szemben, ha
magunk erősítjük meg magunkat a tekintély pozíciójában, akkor csekély a
békességünk, és minél jobban növekszik a törvénytelenül megszerzett
befolyásunk, annál jobban törekszünk manipulálni, hogy egyben tartsuk az
egészet. Végső bukásra van ítélve bármi, amit manipulációval, erőltetéssel vagy
lelki erővel végzünk, a látszólag nemes célokra való tekintet nélkül.
Éppen ezért
az első alapelv a varázslás befolyásától való szabaduláshoz az, hogy megtérünk
minden ilyen dolgokból, amiket mi használtunk életünkben vagy szolgálatunkban.
A Sátán nem tud
kiűzni Sátánt. A varázslásnak, még a leggonoszabb és legdiabolikusabb
formájának is, mint a fekete mágia, szabad útja lesz az életünkbe, ha mi magunk
manipulációt használunk mások ellenőrzésére vagy pozíció megszerzésére. Talán
megpróbáljuk igazolni magunkat az ilyen megtévesztések használatával mondván,
hogy építjük a gyülekezetet, Istent azonban nem lehet bolonddá tenni, és az
ellenséget sem. Amit Isten épít, azt nem emeli fel hatalom vagy erő,
hanem az Ő Szelleme. Ha bármi olyan eszközzel építkezünk, ami
beleütközik a keresztbe, akkor az végső soron ellenkezik mindazzal, amit a
Szellem cselekszik. A test hadakozik a Szellem ellen, bárhogyan is megpróbáljuk
jó színben feltüntetni a testet.
Használjuk a megkülönbözetés ajándékát
A szellemek
megkülönböztetése a Szent
Szellem elsőrendű ajándéka, amely képesít minket arra, hogy
megkülönböztessük a befolyások szellemi forrását a gyülekezetben. A manapság
„megkülönböztetésnek” mondott dolgok többsége azonban puszta „gyanakvás” ,
amelynek gyökere inkább a félelem és az önvédelem, mint a Szentlélek. Ez azért
van, mert az egyházban ma alkalmazott tekintély jelentős része hamis, és akik
ezt gyakorolják, azok versengenek, félnek és gyanakodnak mindenkire, akit nem
tudnak leuralni.
Az igazi
szellemi megkülönböztetés szeretetben gyökerezik, amely „…türelmes.. kedves… nem féltékeny… nem henceg
és nem arrogáns, nem tapintatlan, nem keresi a maga hasznát, nem provokál, nem
tartja számon az elszenvedett gonoszt. Nem örül a hamisságnak, de együtt örül
az igazsággal; minden eltűr, mindent hisz, mindent remél, mindent elvisel”
(1Kor 13.4-7)
Bár azt
gondolhatjuk, hogy az elhordozás, hivés, remélés és mindent elviselés készsége
naivitáshoz vezet inkább, mint megkülönböztetéshez, pont az ellenkezője az
igaz. Amíg nem látunk Isten szeretetének a szemével, addig nem látunk
tisztán, és nem fogjuk pontosan interpretálni azt, amit látunk.
Csak Isten
szeretete által működhet az igazi megkülönböztetés. Ez a szeretet nem keverendő
össze a szentségtelen sajnálattal, amely jóváhagyja azokat a dolgokat,
amelyeket Isten helytelenít. Jó oka van annak, hogy Isten szeretete teljesen
tiszta és könnyen segít megkülönböztetni a tisztát a tisztátalantól. A
bizonytalanság, az önvédelem, a magunk ajánlása, be nem gyógyult sebek, meg nem
bocsátás, keserűség, stb. ugyanis mindent összekevernek és semlegesítik az
igazi szellemi megkülönböztetést.
A szellemi érettség
Majdnem mindenkinek
el kell szenvednie a szolgálatban egy bizonyos mennyiségű elutasítást és félreértést.
Lényeges és fontos: ha Szellemben akarunk járni, és gyakorolni
a valódi szellemi hatalmat, akkor tanuljuk meg legyőzni az elutasítást
megbocsátással és azzal, hogy imádkozunk az üldözőinkért, ahogy az Úr is tette.
Ha végre akarjuk hajtani Isten szándékait, el kell jutnunk az érettségnek arra
a szintjére, ahol „Krisztus szeretete szorongat minket” (2Kor 5,14).
A szeretet
nem tartja számon az elszenvedett rosszat, és nem motiválja az elutasítás,
amely a visszavágásra űz, vagy önmagunk igazolásának a kísérletére. Az ilyen reakciók az első lépések ahhoz, hogy kiessünk
az igazi tekintélyből. Ahogy Jézus is megállapította: „aki önmagától szól,
saját dicsőségété keresi ( szó szerint „elismerését”), de aki azt a dicsőséget
(„elismerést”) keresi, aki elküldte őt, az igaz, és nincsen hamisság őbenne”
(Ján 7,18).
Kevés olyan dolog
van, ami gyorsabban elpusztítja az igazi szellemi tekintélyben való járásunkat,
mint a magunk keresése, a magunk ajánlása és a magunk védelme. Kötelező
legyőzni az elutasítást, ha igazi szolgálatban alkarunk járni. Az elutasítás
lehetőséget ad nekünk arra, hogy növekedjünk a kegyelemben, és egy kicsit
jobban meghaljunk a személyes ambícióknak, a büszkeségnek és más motívumoknak,
amelyek olyan könnyen színezik a kijelentésünket. Ha magunkhoz öleljük az
elutasítást, mint az Úr fegyelmező eszközét, akkor növekedni fogunk a
kegyelemben és a szeretetben. Ha fellázadunk e fegyelmezés ellen,
beleléphetünk, belecsúszhatunk a varázslásba.
Az
emberektől való félelem varázsláshoz vezet! Saul király jó példa arra, hogyan eshet egy Istentől
igaz megbízást kapó ember ebbe a hamis szellemi tekintélybe. Amikor azt a
parancsot kapta, hogy várja meg Sámuelt az áldozat bemutatásával, engedett a
nyomásnak és idő előtt bemutatta az áldozatot, mondván: „láttam, hogy az
emberek elszélednek mellőlem… és hogy a filiszteusok már összegyűltek” (1Sám
13,11).
Ez az a pont, ahol
a legtöbben ugyanazt teszik, akik kiesnek az igazi tekintélyből – elkezdenek
jobban félni az emberektől vagy a körülményektől, mintsem hogy félnék Istent.
Kiesünk az igazi tekintélyben való járásból, amikor jobban félünk attól, hogy
emberek elhagynak, mintsem attól, hogy Isten elhagy, és ilyenkor eltávolodunk
az igazi hittől.
A varázslás
alapvetően az emberektől való félelemben gyökerezik, „az emberektől való
félelem pedig tőrt vet” (Péld 29,25), tehát a varázslásban működni
kezdő emberek azért esnek csapdába, mert tőrbe ejtette őket a félelem.
Minél nagyobb a munka vagy a szolgálat, amit hamis hírveréssel, manipulációval
vagy kontrollszellemekkel építettünk fel, annál jobban fogunk félni bárkitől
vagy bármitől, akit nem tudunk manipulálni vagy ellenőrizni. Akik ebben a
halálos csapdában vergődnek, félni fognak azoktól, akik igazi kenetben és
tekintélyben járnak. Mindez azért van, mert a legkevésbé befolyásolja a
manipuláció és a kontrollszellem azokat, akik valódi szellemi tekintélyben
járnak.
Saul megharagudott
Dávidra, és emésztette őt az elpusztításának gondolata, jóllehet ebben az
időben Dávid csak olyan volt, mint „egy bolha” (1Sám 24,15). Ahogy a
manipuláció és a kontroll megnöveli befolyási területüket, úgy ragadja meg őket
egyre jobban a félelem. Az ilyen emberek érthetetlen módon megpróbálnak kiűzni
és elemészteni bárkit, aki fenyegeti a kontrolljukat.
Akik
elfogadják tekintélyüket, az emberektől származó elismerést és biztonságot,
azok Saulhoz hasonlóan a varázsló házában végzik; ezért intette Sámuel Sault, hogy a „lázadás olyan,
mint a varázslás bűne” (1Sám 15,23 NKJV ford.). Amikor egy szellemi
tekintélyben álló valaki fellázad a Szentlélek ellen, akkor az ürességet be
fogja tölteni a varázslás hamis szellemi tekintélye. Ez kezdődhet egyszerűen a
lelki erőre és képmutatásra való támaszkodással, ami bűnbánat nélkül végződhet
az önelégültségnek és a lázadásnak a legördögibb formájában, ahogy ezt
láthattuk Saul király esetében. Az Úrhoz hűséges emberek üldözése során Saul
megölte az igaz papokat, s végül utolsó éjszakáinak egyikét a varázslónő
házában töltötte, ami természetes következménye annak az iránynak, ami felé
élete fordult.
A szellemi
tekintély veszélyes foglalkozás. Ha
bölcsek vagyunk, Dávidhoz hasonlóan nem keressük a tekintély pozícióját, sőt,
még ha felkínálják, sem ragadjuk magunkhoz, amíg meg nem bizonyosodunk arról,
hogy azt az Úr kínálja fel nekünk. A Sátán minden Istentől elhívottat megkísért
ugyanazzal a kísértéssel, amit felkínált Jézusnak is – ha leborulunk előtte és
útjai előtt, odaadja nekünk a királyságok feletti tekintélyt. Isten a
királyságok feletti uralomra hívott el minket, de az ő útja a kereszthez vezet.
Az általa nekünk kínált tekintélyt csak úgy érhetjük el, ha mindenkinek a
szolgái leszünk. A Sátán kísértése az, hogy gyors és könnyű úton kínálja fel
ugyanazt a helyet, amelyre Isten valóban elhívott minket.
Az önelégültség öl
A Dávid életére
legjellemzőbb visszatérő mondatok egyike ez volt: „Dávid pedig megkérdezte az
Urat”(1Sám 30,8). A kevés esetek egyikében, amikor Dávid az Úr megkérdezése
nélkül hozott nagyobb döntést, katasztrofálisak lettek a következmények. Minél
magasabb a tekintély, annál veszélyesebb, mert több embert érintenek a
látszólag jelentéktelenebb döntések is. Az igazi szellemi tekintély nem
keresendő tisztelet, hanem elhordozandó teher. Sok tekintélyt és
befolyást kereső ember nem tudja, hogy mit kér. Az éretlenség végzetünkké válhat,
ha a tekintély idő előtt adatik nekünk.
Bár Dávid a
kegyelem korszaka előtt évezredekkel élt, jól ismerte az Úr kegyelmét, és
megélte azt. És mégis, ő is követett el hibákat, amelyek sok ezer ember életébe
kerültek. Valószínűleg ezért volt az, hogy amikor Salamon figyelte apja életét,
az egyetlen dolog, amit kívánt, a bölcsesség volt Isten népe kormányzásához.
Hasonló odaszánása legyen bárkinek, aki a vezetés pozíciójába hivatott az
egyházban. Még ha nem is vagyunk a szellemi tekintély helyzetében, az
önelégültség akkor is megölhet minket. Ha pedig a tekintély helyzetében
vagyunk, az önelégültség majdnem bizonyosan a bukásunkhoz vezet, és nagyon sok
más embert is beleránthat.
Az ismeret
beszédének ajándéka az erő félelmetes megnyilvánulása lehet, akik viszont a
szellemi tekintélyben való járásra hivatottak, jól teszik, ha a bölcsesség
beszédét jobban keresik, mint az ismeret beszédét. Szükségünk van az erő és az ismeret beszédének a
megnyilvánulására ahhoz, hogy elvégezzük az Úr munkáját, de nagyon lényeges az
is, hogy legyen bölcsességünk a megfelelő használathoz.
Az alázat a védőháló
Az alázat
előtt kapott előremenetel majdnem mindig bukáshoz vezet. Ezért az alázatot fogjuk keresni a pozíció előtt, ha
van bölcsességünk. Az igazi tekintély ugyanis Isten kegyelméből működik, tehát
minél nagyobb tekintélyben járunk, annál nagyobb kegyelemre van szükségünk.
Olyan mértékben van szellemi tekintélyünk, amilyen mértékben bennünk él a
Király. Az igazi szellemi tekintély nem pozíció, hanem kegyelem. A
hamis szellemi tekintély a maga pozíciójára hivatkozik a kegyelem helyett.
Jézusé a legnagyobb szellemi tekintély, és ő ezt a helyzetét arra használta,
hogy letegye az életét. Ő pedig azt parancsolta követőinek, hogy vegyék föl a
keresztjüket, és ugyanezt tegyék.
Van egy
nagyon egyszerű különbséget adó tényező a hamis és az igaz próféták között. A hamis próféták a maguk javára használják ajándékaikat
és az embereket. Az igaz próféták viszont ajándékaikat és önmagukat adják oda
az embereknek. Az önmaga keresése, az önmaga ajánlása és az önvédelem a
legpusztítóbb erők egy igaz szolgálat számára. Saulhoz hasonlóan, jóllehet fel
lehetünk kenve Istentől, mi is beleeshetünk a varázslásba, ha ezek az erők
uralomra jutnak fölöttünk.
Oltalom a karizmatikus varázslás ellen
A
vezetésben lévőknek nemcsak arra kell ügyelniük, hogy ők ne használjanak
varázslást, de annak is legyenek a tudatában, hogy ők az elsőszámú célpontjai
azoknak, akik ilyen dolgokat cselekszenek.
A varázslás tehát egy
olyan ellenség, amire ügyelni kell belülről és kívülről egyaránt. Épp oly
kimódolt, amikor kívülről támad, vagy amikor belülről akarja megvetni a lábát.
A boszorkányság fekete mágiának mondott változata ritka, általában a fehér
mágia formájában jelenik meg. Az ilyet gyakorlók gyakran jóindulatú emberek,
akikben azonban nincsen kellő bizalom, hogy egyenes úton járjanak, ezért esnek
bele a manipuláció kimódolt formáiba, hogy befolyáshoz jussanak.
A fehér
mágia egyházban alkalmazott legismertebb formáját „karizmatikus varázslásnak”
lehet nevezni. Ez egy hamis
spiritualitás, amit azért vetnek be, hogy befolyáshoz vagy kontrollhoz
jussanak, és ehhez felvesznek egy szuperszellemi maszkot. Ez a hamis próféciák,
álmok és látomások forrása, ami végül elpusztítja, illetve semlegesíti az
egyházat, vagy elviszi az egyház vezetőségét addig a pontig, ahol túlreagálják
a dolgokat és elvetnek minden próféciát. Akik a varázslásnak ebben a formájában
működnek, majdnem mindig azt hiszik, hogy bennük az Úr értelme van, és arra a
következtetésre jutnak, hogy a vezetőség leledzik a lázadás állapotában.
Jézabel
Jezábel, a
Szentírásban a varázslás őstípusainak egyike, arra használta erejét, hogy
ellenőrizze a férjét, akinek akkor hatalma volt Izrael felett. Olyan depressziót tudott Illésre hozni, hogy ő a halált
kereste az élet helyett, éppen a legnagyobb szellemi győzelem után. Nagy erő
van ebben a gonoszban. Azokat, akik tudatlanok felőle vagy önelégülten
figyelmen kívül hagyják az őket befolyásoló hatását, nagyon gyakran pusztulásba
viszi, általában anélkül, hogy tudnák, mi is történt velük.
Aháb könnyen
felülmúlható figura, Illés azonban nem volt egy nyámnyila alak. Egymaga
szembeszállt és elpusztított több mint nyolcszáz hamis prófétát. Ez volt Isten
ereje legnagyobb bemutatásának egyike a gonosz felett az egész történelemben,
mégis, ezek után, egy, a varázslás erejében működő asszony képes volt arra,
hogy a kétségbeesésbe kergesse a legnagyobb prófétát.
Hogyan történhetett
meg ez? Vesd össze Isten erejét a gonosz minden erejével, s láthatod, hogy
nincsenek egy súlycsoportban! A Krisztusban csecsemőnek is több az ereje, mint
minden Antikrisztusnak együttvéve. Hogy van tehát az, hogy az ördög mégis
legyőz minket? Ez azért van, mert a Sátán nem erővel száll szembe Isten
népével, hanem megtévesztéssel vezeti félre őket.
A nyolcszáz hamis
prófétához képest ki volt ez az egy asszony, aki kihívást intézett Illéshez?
Bizonyosan könnyebben legyőzhette volna erejét, mint ahogy elpusztította a
hamis próféták erejét. Nem ésszerű az, hogy Illés annyira elbátortalanodott
Jezábel fenyegetése miatt, de éppen ez a döntő ebben; ez a támadás nem az
érvelésen keresztül érkezett; ez egy szellemi támadás volt. Az érvelésnek
általában nem sok köze van a varázsláshoz.
Jezábel azonnal
lecsapott Illésre a nagy győzelme után, és erőt vett rajta. Gyakran a nagy
győzelmek után vagyunk a legsebezhetőbbek erre a támadásra, mert hajlunk az
óvatlanságra, és ilyenkor vagyunk a legnyitottabbak a gőgre. Tehát az
ellenség varázslás okozta támadása vagy bármilyen más taktikája elleni első
számú védelmünk az, ha megmaradunk az alázatban, tudva, hogy csak Isten
kegyelméből állunk. A büszkeség rést nyit a fegyverzetünkön, ahol az ellenség
könnyedén behatolhat.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése