HOL VANNAK A PRÓFÉTÁK ?

Dr. V. Ezekiah Francis



Előszó

Az utolsó időkben élünk, amelyben Isten elhívja hatalmas prófétáit. Ma sem szűkölködünk prófétákban, de az egyház még nem ismerte fel őket. E könyv segítségével tanulmányozzuk a próféta hivataláról szóló alapvető igazságokat, ahogy azt elénk tárja a Biblia.
Harminc éve gondolkozom ezekről az igazságokról, prédikálom és alkalmazom ezeket. Nem könnyű dolog egy könyvben összehordani mindazt, amit nekem Isten az ő prófétáiról kijelentett. Az a vágyam és terhem, hogy több tanulmány íródjék erről a témáról. Most azonban az alapvető igazságokat fogom továbbadni a próféták hivataláról. Különböző szerzők a próféták különböző arculatáról rajzoltak meg különböző képet. Az én törékvesem azonban az, hogy egy átfogó képet adjak tovább róluk.

Az apostolok és a próféták kiemelkedő helyet fognak elfoglalni az utolsó napok egyházában. Ők azok, akik megvetették az első gyülekezet alapjait (Ef 2,20), és nekik van meg az előjoguk arra, hogy az utolsó idők egyházát elvezessék a teljességre. Ezért mindaz a gyülekezet és egyház, amely híjával van az apostolok és próféták tisztének ismeretével, nem fogja elérni a teljes érettséget.

Több bibliakutató azt állítja, hogy az apostolok és próféták hivatala és szolgálata befejeződött az ősegyház idején. Ez azonban ellentmond a bibliai igazságnak. „Mert Ő adott némelyeket apostoloknak, másokat prófétáknak, másokat evangélistáknak, másokat pásztoroknak és tanítóknak, a szentek felkészítésére a szolgálathoz, a Krisztus teste építésére” (Ef 4,1-12).
Ez az ötszörös szolgálat egészen addig kitart, „amíg el nem érjük a hit egységét és Isten Fiának ismeretét, a teljes férfiúságot, a Krisztus teljességével ékes kort” (Ef 4,13). Azt állítani, hogy az apostolok és próféták szolgálata befejeződött az első gyülekezettel, nem más, mint az igazság közvetlenül a Sátántól adott karikatúrája. Számomra nagyon fájdalmas, hogy akár jó keresztények is áldozatául esnek ennek a hamis tanításnak.

Sokan a prófétáknak csak egy szeletét látják még azok között is, akik elfogadják napjainkban a próféták szolgálatát. Például egy Illés vagy egy Keresztelő János személyét látják gondolataikban, és azt hiszik, hogy minden próféta nyers és goromba. A biblia azonban a próféták különböző arcát mutatja be.
A „Térjetek meg”! nem az egyedüli prófétai megnyilvánulás. „Örüljetek és örvendezzetek”, „ujjongjatok az Úrnak, legyetek vidámak és ujjongjatok és játsszatok” (Zsolt 98,4) szintén prófétai megnyilvánulás. Természetesen a próféták kötelessége az, hogy megtanítsák a gyülekezetet az Úr félelmére. De a gyülekezet erősítése és vigasztalása is az ő kötelességük ezekkel a szavakkal; „ne félj, te kicsiny nyáj”! (Luk 12,32). Voltak próféták, akik elvegyültek a nép között, és egészen szerényen éltek. Más próféták királyokkal és fejedelmekkel laktak egy palotában. Aki nyitott értelemmel olvassa a bibliát, soha nem ragadhat ki belőle egy szempontot kíméletlenül elhagyva a többit.

Még fájdalmasabb az, hogy Isten sok szolgája többet beszél a hamis prófétákról, mint az igaz prófétákról. Ezzel a Sátánt dicsőítik Isten helyett. Ma is vannak Isten seregének igaz prófétái. Szívemet azonban fájdalommal tölte el az, amikor némelyek azt mondják, manapság alig lehet találni csak egy igaz prófétát is. Az ilyen negatív tanítások megszomorítják Isten szívét. Soha ne akarjuk korlátozni Istent, aki még Illés idejében is hagyott 7000 maradékot Izraelben, „minden térdet, amely nem hajolt meg a Baál előtt” (1Kir 19,18).

Három célom van ezzel a könyvvel. Először is, a prófétai elhívás megerősítése. Van sok próféta, aki nem ismeri elhívását. Egészséges tanításra van szükségük, hogy elhívásukat felismerjék, s abban növekedjenek. A második az, hogy segítsek a gyülekezetnek az igazi próféták felismerésében, hogy áldást kapjanak az ilyen szolgálatokból. A harmadik pedig az egyház imára való felszólítása. A gyülekezetnek hordoznia kell a terhet, hogy imádkozzanak az ilyen szolgálatokért, hogy Isten előhozhassa hatalmas prófétáit.

Ezekben az utolsó napokban törekedjünk arra, hogy többet tapasztaljunk meg a próféták szolgálatáról, amely annyira ott van Isten szívén. Arra kérlek, hogy olvassátok ezt a könyvet nyitott értelemmel és odaszánással. Törekedjetek a prófétai szolgálatra, és kapjátok meg a belőle származó áldásokat. Áldjon meg az Isten gazdagon minden olvasót, hogy növekedjen, és ezerszeresen megsokszorozódjon.

Prófétai hullám

Hatalmas szélként fúj mindenütt az Úrnak Szelleme. Amikor Isten Szelleme megmozdul, minden alkalommal megjelenik a prófétai hullám. Ilyen prófétai hullám van éppen most is köztünk. Sokat veszítünk, ha nem ismerjük ezt a mozdulást.

Ádám

A biblia minden szentje prófétai ember volt. Az első ember, Ádám is egy próféta volt. Ő adott nevet minden állatnak, az ég madarainak és a mező állatainak (1Móz 2,20). A prófétai kenet tette őt képessé arra, hogy nevet adjon a madaraknak és az állatoknak. Világos látása volt a belőle formálódott asszonyról, jóllehet mély álomban volt. Úgy élvezte az Istennel való szoros kapcsolatot, mint minden próféta. Ha a bűn nem jött volna be a világba, minden ember próféta lenne.

Ábel

Ábelen is ott volt a prófétai kenet. Ezért tudott áldozatot bemutatni a nyáj zsengéjéből és kövérjéből. Ez a prófétai áldozat előképszerű utalás Jézus vérére (1Móz 4,4).

Énók

Az Ádámtól számított hetedik, Énók is próféta volt. Előre megmondta Jézus második eljövetelét. Micsoda előrelátás (Júdás 14.15)!
Ábrahám, Izsák, Jákób és József mindnyájan próféták voltak. Hallották Isten hangját, és látomásokat láttak. Istennel jártak és beleláttak a jövőjükbe. Prófétáltak gyermekeiknek és a jövendő nemzedékeknek. Ugyanaz a kenet van most rajtunk, amely a patriarkákon is nyugodott. Ez ihlet bennünket arra, hogy prófétáljunk utódainkról. Mindenki örökölni fogja ezt a kenetet, aki szoros közösségben jár Istennel.

Mózes

Éppen így próféta volt az izraelitákat vezető Mózes. A biblia számos oldalát tölti be az Istentől kapott kijelentése. Isten szemtől szembe beszélt vele. Álljon itt az Isten róla szóló bizonyságtétele: „És azt mondta: hallgassatok csak szavamra! Ha valaki az Úr prófétája köztetek, azzal látomásban tudatom a dolgokat, vagy álomban szólok hozzá. Nem így van a helyzet szolgámmal, Mózessel. Ő hű az egész házamon; vele nyíltan beszélek és nem talányokban…” mondta Isten (4Móz 12,6-8). Mózes olyan valaki volt, akiben megtalálható egy próféta minden jellemző vonása. Bizonyosak lehetünk abban, hogy több időt töltött Istennel, mint az emberekkel.
Hozzá hasonlóan Józsuén is ott volt a prófétai kenet. Ő is hallgatott Isten hangjára és bevezette Isten népét Kánaánba, az Ígéret földjére.

Bírák

A bírák idején is megjelent több próféta. Valahányszor az Úr Igéje ritka volt vagy nem volt kijelentés, az emberek elfordultak Istentől. De amikor a próféták megjelentek, az olyan volt, mint amikor felragyogott a hajnalcsillag. Megtértek és újra megszilárdultak. Amikor az emberek elfordultak Istentől és útjaitól, a prófétai szó elnémult (1Sám 3,1). Isten azonban a maga irgalmasságában küldött prófétákat követeiként a népéhez. Amikor hallgattak a próféták szavaira, oltalmat találtak. Amikor azonban kigúnyolták a prófétákat, megvetették szavukat, és Isten követeiből csúfot űztek, elszabadult ellenük az Úr haragja, és nem volt többé gyógyulás. Többé-kevésbé ez az Ószövetség összefoglalása (2Krón 36,14-16).

Sámuel

Sámuel hatalmas prófétaként állt fel. Prófétai mozgalom indult el a napjaiban. „De minden prófétai is, Sámueltől kezdve sorban, akik szóltak, ezeket a napokat hirdették meg”. Ahogy Péter jól is mondta, „mi vagyunk a próféták fiai” (ApCsel 3,24.25). Mit mondhatok ennél többet? Sámuel, Illés, Elizeus, Ézsaiás, Jeremiás, Ezékiel, Dániel, Hóseás, Jóel és minden ilyen hatalmas próféta nagy dolgokat tettek az Úrért. Se időnk, se helyünk nincsen arra, hogy mindent részletesen megvizsgáljunk. Legyen elég annyit mondanunk, hogy az egész Ószövetség tele van hatalmas tetteikkel.

Jézus, a nagy próféta

Az valóban sötét korszaknak számított, amikor ritka volt az Úr szava. Mintegy négyszáz évig nem lehetett hallani Isten szavát. Az emberek sötétségben és a halál árnyékában éltek. Értük ’támadt fel a prófétai világosság’ (Máté 4,16). Keresztelő János úgy érkezett meg, mint e csillag előfutára és Isten prófétája. Szolgálata utat készített Krisztus első eljövetelének. Jézus Krisztus nagy prófétaként is jött népe közé (Luk 7,16). Próféta volt, hatalmas tettekben és szavakban Isten és az egész nép előtt (Luk 24,19). Még a samáriai asszony is elismerte őt prófétának (Ján 4,19). Jézus meghalt, eltemették, feltámadt a halálból és felment a mennybe. Onnan dobta rá prófétai köntösét az újszövetségi gyülekezetre, és különösképpen is a prófétáira.

Prófétai kenet árnyékolta be az apostolokat, akik az újszövetséget írták. A ma kezünkben tartott biblia annak az eredménye, amit Isten szent emberei szóltak, amikor a Szent Szellem vezette őket (2Pét 1,20-21).

Ha nem lett volna prófétai szolgálat, most nem lenne Biblia a kezünkben. Rövidre fogva a Biblia egy prófétai könyv. A Biblia minden levele prófétai levél. A Biblia minden szentje próféta volt. Ez a prófétai mozgalom meg fogja ragadni a pillanatot és Jézus Krisztus második eljövetele előtt nagy erőre fog kapni.

A prófétálás szelleme

Ez a prófétai hullám négy szintre osztható. Az első szint a prófétálás szelleme. Isten minden gyermek megtapasztalhatja és élvezheti a prófétálásnak ezt a szellemét. Bizonyos mértékben mindenkit a prófétálásnak ez a szelleme mozgat, aki bizonyságot tesz az Úr Jézusról. „Mert a Jézus bizonyságtétele a prófétaság szelleme” (Jel 19,10). Minden hívő prófétált a csecsemőkkel teli korinthusi gyülekezetben (1Kor 14,24.31). Valahányszor Isten gyermekei szellemben és igazságban imádják az Istent, nagyon erősen felszabadul ez a kenet.

A Mózesen lévő prófétálás szelleme rászállt a 70 vénre. Amikor a Szellem megnyugodott rajtuk, prófétáltak (4Móz 11,25).

Az elveszett szamarak keresésére indult Saul, és Dávid megfogására kiküldött katonák is prófétáltak, amikor rájuk szállt Isten Szelleme (1Sám 10,10; 19,19-24). Amikor Isten Szelleme megnyugodott Zakariáson, Erzsébeten és Márián, ők is prófétáltak.

Nagyon nyilvánvaló, hogy szemináriumaink során azok a résztvevők is prófétáltak, akik először kapták meg a kenetet. De ez nem történik meg velük folyamatosan. Könnyebb prófétálni egy olyan szemináriumon, ahol erősebb a kenet intenzitása.

A prófétálás ajándéka

Amikor egy hívő az első szinten hűséges, rábízzák a prófétálás ajándékát. A prófétálás ajándéka a második szint a prófétai hullámban. Erre utal Pál, amikor a Szent Szellem ajándékairól beszél: „némelyeknek prófétálás” (1Kor 12,10). Nagyon jól meg is magyarázza, amikor azt mondja: „Különböző kegyelmi ajándékaink vannak a nékünk adott kegyelem szerint, tehát használjuk ezeket; ha a prófétálás, a hitnek megfelelően tegyük” (Róma 12,6). Ezt az ajándékot akkor kapjuk, ha eltökélten és vágyakozva keressük (1 Kor 14,1.5). A cézáreai Fülöp evangélista négy lányának megvolt a prófétálás ajándéka. Ahogy a többször igénybe vett testrész megerősödik, úgy növekszik ez az ajándék is a többet prófétálókban. Növekszik a prófétai kenetünk is, ahogy növekedik a hitünk.
Manapság is vannak ilyen áldott hívők a gyülekezeteinkben. Nagy áldás lenne számunkra, ha elismernénk őket és használnánk a szolgálatukat.

A próféta tiszte

A harmadik szint maga a prófétai szolgálat. Mindenki prófétálhat, de nem mindenki válhat prófétává. Ez Isten sajátos elhívása, olykor még az anyaméhben történő megformálás előtt. Senki nem válhat ember által prófétává. Ez az, amit az Úr mondott Jeremiásnak: „mielőtt az anyaméhben megformáltalak, már ismertelek, és mielőtt az anyaméhből kijöttél, megszenteltelek; prófétának rendeltelek a népek számára” (Jer 1,5). Igen, a próféták nem úgy jelennek meg, mint derült égből a villámcsapás. A prófétákat elrendelik, akár az anyaméhben való megformáltatás előtt. Egy próféta elhívása nem mindenkié. Erre gondolt Pál, amikor azt kérdezte: „Avagy mindnyájan apostolok? Mindnyájan próféták? Mindnyájan tanítók? Mindenkinél ott vannak a csodatévő erők”? (lKor 12,29) Mindnyájan taníthatnak, de nem mindnyájan tanítók. A prófécia a Szent Szellem ajándéka. Mindenki prófétálhat, aki beteljesedett Szentlélekkel. Isten azonban ajándékként adja a prófétákat a gyülekezetnek. Ők Isten szócsövei.

Isten akár még születésük előtt elrendeli és elkülöníti a prófétákat, akik megkapják az elhívást erre a hatalmas szolgálatra. Isten odaállítja őket a nemzetek elé, és arra készteti a népeket, hogy elismerjék őket. Az Úr a prófétáival van, és nem engedi, hogy egyetlen szavuk is a földre hulljon (1Sám 3,19). „És egész Izráel, Dántól Beérsebáig elismerte, hogy Sámuel az Úr prófétájának rendeltetett. És az Úr kezdett megjelenni Silóban; mert az Úr kijelentette magát Sámuelnek Silóban az Úr szava által” (1Sám 3,20-21). Isten ma is odaállítja az emberek elé a prófétáit, ahogy Ábrahámtól kezdve sokakkal megtette (1Móz 20,7).

Az ősegyház elismerte a prófétákat, és prófétáknak nevezte őket (ApCsel 1,27; 15,32; 21,10). Az evangélistát evangélistának mondjuk, a pásztort pedig pásztornak. A prófétát prófétának nevezni nem mond ellene a biblia mintájának. Az azonban fontos, hogy ne legyünk szerelmesek a címbe. Ezzel szemben ismerjük el az elhívás nagyságát és az ehhez kapcsolódó felelősséget. „Járjatok elhívásotokhoz méltóan, amelyre el vagytok hívva” (Ef 4,1). Ebben a könyvben a prófétákról és a prófétáknak szólok, akik ilyen elhívást kaptak Istentől.


A biztos prófécia

A prófétálás szelleme, a prófétálás ajándéka, a próféta tiszte mind a biblia tekintélyére támaszkodik. Láttuk, hogy a biblia prófétai könyv. Péter azt mondja: „igen biztos nálunk a prófétai szó…” (2Pét 1,19). Éjjel és nappal, állandóan Isten Igéjéről kell elmélkednie annak, aki mindig úszni akar a prófétai hullámban. Ez a prófétai kenet tetőfoka.
Szeretteim, keressétek a prófétálás szellemét, különösen pedig azt, hogy prófétáljatok (1Kor 14,1). Ha isten prófétának hív el téged, akkor légy kész arra, hogy ezért kiöntsed az életedet. Pontosan ügyelj a biztos prófétai szóra.

Kik a próféták?

Látók

Nagyon fontos megtudnunk azt, hogy ki a próféta. A biblia nagyon határozott az Ószövetségben a prófétákkal kapcsolatban. Az Ószövetség több héber szót is használ arra, hogy leírja a prófétákat: ’chazah’, ’chozeh’, ’massah’, ’naba’ és ’nataf’. Az Újszövetség a görög ’propheteia’ szót alkalmazza. Ha megértjük e szavak jelentését, elénk állt a próféta átfogó képe.

A próféta Isten számára ’lát’. Magára veszi Isten terhét. Isten szócsöveként beszél Érte. Szellemtől betöltve az Ő szavait mondja el. Szavai harmatként szállnak alá közvetlenül Isten szívéből. Ő egy előre mondó, Isten hangja a jelenben. Ebben a fejezetben tanulmányozzuk a prófétának ezt a szempontját. Mindenkinek elemeznie és tanulmányoznia kell, aki prófétai elhívást kapott.

A látó

A prófétákat ’látóknak’ is lehet nevezni. A ’látni’ vagy ’bámulni’ leírására használják a héber ’cházah’ szót. A ’cházah’ azt jelenti, hogy ’látni’ ’intenzíven nézni’ vagy ’bámulni’. 1Sám 9,9-ben azt olvassuk: „Korábban azt mondták Izraelben, amikor Istent mentek el megkérdezni: ’jöjjetek, menjünk el a látóhoz’! Mert akit ma prófétának mondanak, azt korábban látónak nevezték”. Ő egy „megnyílt szemű ember” (4Móz 24,3). A próféta szellemi szemei megnyíltak, ezért nagyon világosan lát. Belelát a szellemi világba, amit mások nem tudnak meglátni. Amikor megnyugszik rajta Isten Szelleme, úgy lát, ahogyan az Isten lát. Ez a prófétai kenet. Krisztus Testében, a gyülekezetben ’szemként’ működik a próféta. Elfogult anyához hasonlóan nevezi Isten a prófétákat szeme fényeinek!

A prófétai iránymutatás nélküli gyülekezet vak gyülekezet. Amin egy apostol, evangélista, pásztor és tanító könnyen átsiklik, azt egy próféta meglátja. Pillantása nagyon rendkívüli és átható. Ő egy ’vezető’ a gyülekezet számára. Olyan, mint egy mutató ujj, amely irányt mutat, hogy merre menjen és merre ne menjen a gyülekezet. A vak keze mindent megragad, lábával mindenre rálép, és minden a szájába kerülhet. Így botlanak meg könnyen és esnek el azok, akik nem fogadják el a prófétai szolgálatot. A biblia int minket ettől: „ha nincsen prófétai kijelentés, a nép elvadul” (Péld 29,18).

Amikor a prófétai kenet megnyugszik rajtunk, képesek vagyunk belelátni a jelenbe és a jövőbe egyaránt. Ez az átható tekintet megvizsgálja, hogy mi van egy ember szívében, és meik a szándékai. Jézus, minden próféták legnagyobbika, ismert minden embert.

Ő tudta, hogy mi van az emberben (Ján 2,24-25). Péter is ezzel a tekintettel látta Simont, a megtért varázslót. Péter meglátta azt, amit az evangélista Fülöp nem láthatott meg. Jól ránézett Simonra, aki pénzt kínált a Szellem ajándékainak megvásárlásáért, és azt mondta: „látom, hogy keserű méregben, és a hamisság kötelékeiben vagy” (ApCsel 8,23). Ez az, amit prófétai tekintetnek mondunk. A prófétákat nem lehet átrázni külső kegyességgel vagy látszattal. Amíg mások egy fa gyümölcseit vagy leveleit szemlélik, addig a próféta a gyökerekre néz.

A próféta a fa gyökerére irányítja fejszéhez hasonló szavait (Máté 3,10). Intenzív pillantása a gyökérre néz, amely bizonyos mélységben rejtőzködik. Megvizsgálja az emberi szív szándékait. A szellemek megkülönböztetése nagyon pontosan működik egy prófétában.

A „látó” héber megfelelője a ’róeh’. Olyan valakit jelent, akinek látomása van. A biblia sok prófétája látomások által kapta meg isten szavát. Ézsaiás, Habakuk, Ezékiel, Zakariás és Dániel azok közül valók voltak, akik ilyen látomások által kapták meg üzenetüket. A biblia különböző utakat említ, ahogy ezek a próféták megkapták a mondanivalókat.
Némelyek látomásokat láttak, hallható hangokat észleltek, vagy pedig belső emberükben hallották meg Isten szavát. Voltak, akik álmokat kaptak, vagy angyalok látogatták meg őket. Némelyek színről színre látták az Urat és így kapták meg üzeneteit. Mások Isten Igéjének tanulmányozása közben kaptak kijelentéseket. Akármi lehet is az eszköz, a próféta a kijelentések embere. Ő a kijelentés közegében él. „Halljátok csak meg szavam! Ha köztetek van az Úr prófétája, látomásban ismertetem meg magam vele, álomban szólok hozzá” azt mondja az Úr (4Móz12,6).
Én többféle módon kapok prófétai üzeneteket. Olykor éjszaka álomban. Emlékszem arra, hogy egyszer maratoni hétórás üzenetet prédikáltam, amit előző éjszaka álomban kaptam meg. Ma is előfordul az, hogy amikor a gyülekezetet imádatban és imában vezetem, számos képet látok szellemi szemeim előtt. Ezek leírják az emberek állapotát. Arra használom őket, hogy erősítsem az összejövetelt, vigasztaljak és felépítsek.
A látomások is különböző típusúak. Vannak ’nyílt látások’, amelyeket nyitott fizikai szemmel látunk. Aztán vannak’szellemi látások’, amelyek szellemi szemeinkkel látunk, s közben fizikai szemünk zárva van. Olykor kaphatunk látást gondolati kép formájában is. Aztán van a transz, az elragadtatás. Egy ilyen elragadtatást élt át Péter a háztetőn, ahova imádkozni ment fel. Ez lelkesítő és lenyűgöző tapasztalat, ahol érzékeink átmenetileg szünetelnek. Van még egy további tapasztalat, ahol a földről a mennybe emeltetünk (2Kor 12,1-4; ApCsel 10,10).

Szolgálataim során voltak látomásaim azokról a gyülekezetekről, ahol szolgáltam. Különösen is emlékszem egyik alkalomra, amikor Rajasthánba mentem egy nagy gyülekezetbe Jesudoss testvérrel. Ahogy megérkeztem a gyülekezetbe, számos jó bizonyságtételt hallottam a gyülekezetről. A vének beszámoltak az éppen akkor tartott evangélizációs istentiszteletekről. Szolgálatunk első napján, amikor beléptünk a gyülekezetbe és leültünk, a Szent Szellem adott nekem egy látomást.
Hosszában láttam a gyülekezet padlóját. A mélységből feljött egy kicsi kígyó, ide-oda mozgatta a fejét és öltögette a nyelvét. Borzongás járt át, ahogy láttam ezt a látomást. Aznap Jesudoss testvér mondta Isten üzenetét. Utána én vezettem az összejövetelt az imában. A látomás leírása nélkül megkötöztem azt a szellemet, amely a gyülekezet megosztásán fáradozott. Tolmácsomnak nehézséget jelentett e mondat lefordítása. Az imaalkalom után a gyülekezet számos tagja odajött hozzám, megrázta a kezemet, és azt mondta: „Testvér, az Úr megmutatta neked a gyülekezet igazi állapotát”.
És csak ezután mondták el az igaz történetet. A gyülekezet egyik tagja jó beszédkészséggel rendelkezett. Ezt arra használta, hogy megossza a gyülekezetet. Az elszakított csoporttal megpróbált új gyülekezetet alapítani. Ez késztette arra a gyülekezet pásztorát, hogy meglátogassa az elszakadt csoport tagjait. Ezért nem tudott ott lenni ezen az estén az istentiszteleten. A Szent Szellem ezt jelezte világosan. A szakadás a középen, és a mélységből fejét kiemelő kicsi kígyó megmutatta azt, ahogy a gyülekezet egyik tagja szakadást kívánt elérni.

Ahogy Paul Yonggi Cho pásztor mondja, a Szent Szellem nyelve az álmok és látomások nyelve. Számos ilyen látomást láttam, amely világosan mutatta a gyülekezet állapotát, amelynek szolgálnom kellett.

Isten szemei

A próféták valójában Krisztus testének a szemei. A biblia beszél egy olyan prófétáról, akinek fizikai szemei vakok voltak, de szellemi szemeivel látott.

Jeroboám felesége átöltözött, hogy senki ne ismerhesse fel. Odament Ahija prófétához. De Ahija szemei meghomályosodtak az öregkor miatt. És jóllehet fizikai szemével nem látott, látta és felismerte Jeroboám feleségét (1Kir 14,1-6). Emlékezz arra, amiért Pál imádkozott, hogy „a hívők szívének szemei megvilágosíttassanak” (Ef 1,18). Ez különösen fontos azok esetében, akik prófétai elhívást kaptak. Más szavakkal szívének szemei legyenek nagyon tiszták.
Egy próféta felismerheti egy személy elhívását és a Szent Szellem benne működő ajándékait. Jánoshoz hasonlóan le tudja írni a jelenlegi gyülekezet állapotát is. Általa másoknál jobban működik a bölcsesség beszéde, az ismeret beszéde és a prófécia ajándéka, amely képesíti őt arra, hogy lássa a múltat, a jelent és a jövőt.

Amikor egy próféta gondolkozik Isten Igéjéről, sajátos kijelentések lesznek azok, amit kap. „A betű öl, a Szellem pedig megelevenít” versnek megfelelően ő az Ige Szellemét látja (2Kor 3,6). Éppen ezért a próféta mindig a Szent Szellem kenete alatt tanulmányozza Isten Igéjét. Így sajátos módon vesz kijelentéseket, és nem értelmével tanulmányoz, vagy elemez. Szellemi szemeivel tanulmányozza a verseket. Ezért igemagyarázata gyakran ad új megvilágítást a többieknek (1Pét 1,10-12).

Természetesen Isten minden gyermeke kaphat kijelentéseket a Szent Szellemtől. Isten szolgái vezethetik a gyülekezetet a nékik adott vezetés szerint. De ez nem a prófétai szolgálat pótlása.
Az Egyiptomból való kivonulás során felhő és tűzoszlop vezette az izraelitákat. Mózes, a vezető és a szövetségláda irányította őket. Mózes mégis kereste apósának Hóbábnak, Réguel fiának a tanácsát. Azt mondta neki: „ne hagyj el minket! Te tudod, hogyan kell táborozni a pusztában; legyél nekünk a szem”! (4Móz 10.29-31). Ahogy Hobab Mózes és egész Izráel számára a szem volt, úgy a mai próféták az Úr gyülekezetének és szolgáinak a szemei. Imádkozzunk azért, hogy próféták ezreit hívja el az Úr, akik tiszta szeműek, és ezért világosan látnak.
Amikor egy gyülekezet elfordul az Úrtól. A próféták ritkák. Illés idejében ritka volt az Úr szava, nem volt prófétai látás (1Sám 3,1). Amikor a gyülekezet ellenkezése láthatóan túlsúlyra jut, ritkák lesznek a próféták. Napjainkban azonban az Úr mégis meglátogatja gyülekezetét. Olyan időszakba jutunk, amely dicsőségesebb, mint az ősgyülekezet ideje. Mindenütt hull az ébredés késői esője. Az Úr gazdagon önti ki prófétai kenetét gyülekezetére. Az Isten szemével látó prófétai látomások mindenütt jelen vannak.
Kedves próféták, vágyakoztok-e arra, hogy elhívást kapjatok erre a nagyszerű szolgálatra? Kívánjátok-e azt, hogy az ő gyülekezetének szemei legyetek? Akartok úgy látni, ahogy Isten lát, és pontosan el is mondjátok Isten szavait? Igen, Isten keresi ma az ő prófétáit, „kit küldjek el, és ki megy el nekünk?” (Ézs 6,8) - ez akkor mindent megrendített. Kinek szóltak e szavak? Az ő prófétáinak.
Ha próféta akarsz lenni, szíved és szemed legyen szent és tiszta. Gondold meg Jézus intését: „a test lámpása a szem, azért ha a te szemeid tiszták, egész tested is világos lesz; ha pedig a te szemed gonosz, egész tested is sötét lesz. Ha a világosság, amely benned van, sötétség, mekkora akkor a sötétség?” (Mát 6,22-23).Így Krisztus teste számára a szem a lámpás. Ha valakinek jó a szeme, egész teste tele lesz világossággal. Mennyire fontos tehát, hogy a próféták tiszták és szentek legyenek, akik a szemek! Mielőtt más szemében észreveszik a szálkát, a magukéból el kell távolítani a gerendát. Ezért nagyon fontos az, hogy a próféták tisztán tartsák lelkiismeretüket. Milyen előjog! Micsoda felelősség!

Teherhordozók

A próféták együtthordozzák Isten szívének terhét. Olyan csatornák, amelyek kijelentik Isten érzelmeit. Sírnak, ha Istent megsértik. Ha pedig isten haragos, tükrözik Isten haragját. Ők is gyűlölik azt, amit isten gyűlöl. Amikor isten megelégedett, ők is örülnek és boldogok.

A héber a ’masszá’ szóval is leírja a prófétát. A ’masszá’ terhet jelent. Nézzük csak meg közelebbről a bibliai prófétákat. Azt látjuk, hogy üzeneteik, énekeik és akár fellépésük is Isten érzéseit adják vissza. Isten terhe az, ami kifejezésre jut üzeneteikben. Ez kitűnik azokból a kifejezésekből is, amelyek a próféták könyveiben szerepelnek. ’A teher, amit Habakuk próféta látott’. ’A Babilon elleni teher, amit Ézsaiás, Ámós fia látott’. ’A Moáb elleni teher’. ’A Damaszkusz elleni teher’. ’Az Egyiptom elleni teher’, és hasonló kifejezések ismételten megjelennek (Hab 1,1; Ézs 13,1; 15,1; 17,1; 19,1).

A próféta látomásban vagy teherként kaphatja meg Isten üzenetét. Ha valakit pusztulás vagy rombolás fenyeget, ezt az üzenetet nehéz teherként kapja meg a szívében. Hanyagul soha ne mellőzzük a legkisebb zavarást sem a szívében. Minden benne feljövő érzelmet, mint például harag, aggodalom, félelem vagy mély fájdalom, gondosan vizsgáljunk meg és vegyük a szívünkre. Nem szabad könnyelműen elhessegetni.

Egy nap Ben Hadad szíriai király megbízta Hazáelt, hogy menjen el Elizeushoz, és kérdezze meg érte a próféta az Urat, hogy vajon meggyógyul-e a betegségéből. Amikor Elizeus, az Isten embere válaszolt Hazáelnek, „mozdulatlanul maga elé bámult, tekintetét rajta tartotta, egészen zavarba hozta. Aztán sírni kezdett az Isten ember. Hazáel azt mondta? Miért sír az én uram? És azt mondta: mert felismertem, hogy milyen gonosz dolgokat fogsz tenni Izráel fiainak..” válaszolta az Isten embere, azután pedig megadta neki Isten válaszát (2Kir 8,11.12). Isten terhe súlyosan nehezedett Elizeusra, és azt nem tudta elhordozni. Összetört és keservesen sírt. Ezt nevezzük mi a „próféta terhének”.

Jeremiás prófétát általában „síró prófétaként” vagy a „panaszok prófétájaként” ismerik. Amikor könyvét olvasom, olykor abszolút nem tudom, hogy Isten panaszkodik-e, vagy a próféta sír. (Lásd Jer 9,1 és 14,7). Másszor meg a rejtekben könnyit terhén. „Ha pedig nem hallgattok, az én lelkem a rejtekben fog sírni büszkeségetek miatt, és szemeim keservesen sírnak, s könnyeket hullatnak, mert az Úr népe fogva vitetik el.” (Jer 13,17). Mivel Isten prófétái teljesen azonosulnak Vele, egyek lesznek szellemben Istennel és az ő érzéseit fejezik ki. Ez a prófétai érzés.

Ez az oka annak, hogy a próféták érzelmesebbek és érzékenyebbek, mint Isten más szolgái. Igehirdetésük és imájuk bemutatják Isten érzéseit. Ez a jellemvonás minden próféta életében látható. Amikor Sámuel felismerte; Isten megbánta azt, hogy Sault királlyá tette Izráel felett, sok napon át sírt Saul miatt (1Sám 15,35 16,1). Még maga a Megváltó is sírt Jeruzsálem miatt (Luk 19,41). A görög kifejezés hangos kiáltást takar. Igen, Isten keresi a Vele együtt érezni tudó prófétákat.

Tizenéves korom óta átéltem azt, hogy Isten érzései hatalmasan átjárják a szívemet. Amikor másokért imádkozom, gyakran utánuk nyúl az én szívem, és sírok, mintha összetört volna a szívem. Gyakran átéltem ezt tanulmányi időm alatt. Tanulótársaim sokszor kértek imát, ha valaki beteg volt a családjuk, valami veszteség érte őket, igazságtalanság történt velük vagy más problémáik akadtak.
Amikor ilyen helyzetben imádkozom, olyan terhet kapok, hogy csak úgy patakzanak a könnyeim. Csodálkozó barátaim aztán megkérdezik, hogy tudok ilyen terhet hordozni és sírni, amikor a helyzet még ő magukat sem rendítette meg ennyire! Családi imáink során gyakran sírok anélkül, hogy uralkodni tudnék magamon. Családtagjaim is gyakran könnyekre fakadnak, amikor ezt látják.

Olykor sírni és csuklani kezdek az igehirdetés kellős közepén. Olykor megesik, hogy felállok prédikálni, és ahogy körbenézek a hívőkön, sírni kezdek. Akik hozzám közel állnak, ezt jól ismerik. Ez nem a bennem lévő természetes teher miatt történik. Ez csak akkor történik, amikor a Szent Szellem betölt az ő terhével. Ez időszakosan megtörténhet minden hívővel és Isten minden szolgájával. Egy próféta számára azonban ez gyakoribb jellemvonás.

Egy próféta azonban nem üvöltő dervis vagy gyászvitéz, s nem is egy extrahosszúságú könnycsatornával rendelkező ember! Ha Isten haragja tölti be őt, akkor úgy mennydörög, mint Mózes. Jóllehet Mózes volt a legszelídebb minden ember között, ez mégis megtörtént vele, amikor meglátta az aranyborjút: „akkor fogta az általuk készített aranyborjút, megégette tűzben, finom porrá törte, rászórta a víz felszínére, és megitatta vele Izráel fiait” (2Móz 32,20). Jézust is ugyanez a hév ragadta meg, amikor kiűzte a templomból az eladókat és a vevőket. Felborította a pénzváltók asztalait, és feldöntötte a galambárusok székeit (Máté 21,12-13).

A próféta nemcsak hordozza Isten terhét, és nemcsak együtt érez Istennel. Isten prófétái beleviszik ezt a terhet az embereknek mondott üzeneteikbe. Az emberek megremegnek, mert egy próféta továbbadta Isten terhét. Szavai olykor elviselhetetlenek lehetnek. Olykor egy próféta üzenete előre megmondhatja a végzetet, amely súlyos teher lesz a hallgatókon. Ez az oka annak, amiért az emberek nem tudták elviselni Jeremiás üzeneteit és meg akartak szabadulni tőle.

Isten ma is keres ilyen ’rokonlelkeket’. Az a vágya, hogy megossza velük a terhét. Olyanokat keres, akik imában megkapják ezt a terhet, és az ő küldötteiként továbbadják másoknak. Megnyitod-e Neki a szívedet? Kedves próféta, leszel-e az a valaki, aki továbbadja az ő szíve kiáltását? Szabadon tartod-e szívedet és értelmedet e világ gondjaitól? Ne gabalyodj bele e világ gondjaiba. Ne feledd, hogy szent, Isten számára elkülönített edény vagy, hogy legyél az ő teherhordozója. Természetesen az ördög megpróbálja elterelni figyelmedet e világ időleges gondjaival. Ismerd meg őt és tanuld meg legyőzni aljasságait Jézus nevében. Vesd az Úrra minden gondodat, és légy szabad arra, hogy megkapd Isten Igéjét.

Isten szeretett gyülekezete, arra kérlek titeket, hogy törődjetek az Istentől beállított prófétákkal, és tartsátok őket jó állapotban minden lehetséges módon. Tegyétek őket szabaddá, hogy viseljék az Ő terheit.

Próféta – a „csobogó” férfi


A próféta nem a magáét mondja. Úgy beszél, ahogy a Szent Szellem ihleti. Isten igéi bugyognak elő szellemi emberéből. A ’naba’ héber szó jelentése: ’fölbuzog’, ’felpezseg’, ’főz’, ’meleg forrás’, ’ihletből beszélni’, ’isteni szellem ihletése alatt szólni’ stb. Rövidre fogva Isten szól embere által. Erre gondol Péter, amikor azt mondja: ’mert sohasem támadt egyetlen prófécia sem az ember akaratából, hanem a Szent Szellemtől ihletve szóltak Isten emberei’ (2Pét 1,21).

A prófétai szavak és üzenetek nem többnapos elemző tanulmány eredményei. A próféta az ihletett üzenetet vagy röviddel korábban kapja, vagy isteni ösztönzés által szól ott a helyszínen. Olykor a Szent Szellem megszakítja normális gondolatmenetét, és azonnali üzenetek csobognak ki belőle. Ez közvetlenül Istentől az emberekhez szóló üzenet.Ilynekor úgy szólván a próféta az Isten „szócsöve”.
Ebből a ’naba’ szóból származik a ’nábi’. A ’nábi’ több mint 300-szor fordul elő az Ószövetségben. Hatszor található a ’nábi’ nőnemű alakja a ’nabijah’. Mirjam (4Móz 20,1), Debora (Bírák 4,5). Hulda (2Kir 22,14) Ézsaiás felesége (Ésaiás 8,3) prófétanők voltak. A hamis próféták a Sátán ihletésére szólnak, vagy saját testük irányítja őket. A valódi és igazi próféták a Szent Szellem ihletésére szólalnak meg.

Amikor egy próféta közvetlenül szól, Isten szól általa. Gyakran mondja Isten szavait és nem a maga, előre összeállított gondolatait. Még pedig olyan mértékben, hogy ő maga is csodálkozni fog a száján kijött szavakon. A tanító tanulmányozza Isten Igéjét, előkészül, és választékosan beszél. A próféta azonban szellemétől vezéreltetve Isten hangjává lesz (Ésa 40,5-6).Ez nem jelenti azt, hogy a prófétának nem kell magát felkészítenie! Az ige emberének kell lennie. Amikor eljön az idő, hogy prófétai módon beszéljen, más emberré lesz. Ez az, ami megtörtént Saullal is (1Sám 10,6).

Saul az elveszett szamarakat kereste. Kellően meglepődött azonban azon, amikor az első királlyá kenték fel Izrael felett. Aztán Sámuel így szólt hozzá: „Aztán megérkezel az Úr dombjához. És az Úrnak Szelleme rád fog szállni, és prófétálni fogsz velük, és más emberré leszel”(1Sám 10,5-6). Sámuel szavai szerint az Úrnak Szelleme rászállt Saulra. Más szívet adott neki, és prófétált (9-10.v.).

Amikor a prófétai szellem rászáll egy emberre, megváltozik és gyakorlatilag olyan lesz, mint az Isten. Új szívet kap, és Isten szócsöve lesz. Az ilyen embereket hívták ’nábi’-nak.

A biblia először Ábrahámra alkalmazza a ’nabi’ szót. Isten ’nábi’-ként (prófétaként) mutatta be Ábrahámot Abiméleknek (1Móz 20,7). Isten akkor használta ezt a szót másodszor, amikor Mózeshez szólt: „most pedig menj! Én meg a száddal leszek, és megtanítlak arra, amit mondanod kell” (2Móz 4,12). De Mózes nem hitt az Úr szavának, mire felgerjedt az Úr haragja Mózes ellen, és Áront rendelte szószólójának. „Aztán beszélj vele, és szavakat adok a szádba, s a te száddal és az ő szájával leszek, és megtanítalak titeket arra, amit tennetek kell. Azonban ő fog szólni érdekedben a néphez. És az fog történni, hogy ő lesz a te szád, te pedig istene leszel (2Móz 4,15-16). „… és a te testvéred, Áron lesz a te prófétád” (2Móz 7,1).

Itt volt Áron ’nábi’ Mózes számára. Meghallgatta Mózes szavait, majd elmondta a fáraónak, mint Mózes szóvivője. Ez a prófétai szolgálat világos képe. Isten időt tölt egy prófétájával és szavakat ad a szájába. A próféta szája Isten szája lesz. Ezért mindenki prófétának mondható, aki megkapja szellemi emberében az Isten szavát, és azt továbbmondja az embereknek. Ezt hívják ’nábi’ kenetnek.

Egy másik nagyon érdekes eset elmagyarázza a prófétai „bugyogást”. Az Újszövetségben Kajafás mondta e szavakat, aki abban az évben főpap volt és egyike Jézus esküdt ellenségeinek: „hasznosabb az, ha egy ember hal meg a népért és így nem vész el az egész nemzet” (Ján 11,49-52).

Igen, a prófécia a Szentlélek által ihletett és belőlünk kiáradó, bugyogó szavak. A biblia minden, a kenettel megtelt prófétája prófétai módon szólt, írt, énekelt és akár be is mutatta üzenetét.

Gyakran veszem észre azt az igehirdetés közben, hogy rám száll ez a kenet. Isten szavai és példái ömlenek ki belőlem, mintha egy víztorony nyílna meg bennem. Úgy érzem, mintha valaki mellettem állna, és előre mondaná a dolgokat, s én csak ismételem azt, amit hallok. Sokszor késztetnek sírásra azok a szavak, amelyek kijönnek belőlem. A példák, az anekdoták, a viccek, a humoros fordulatok, amelyek ilyenkor kiáradnak, nekem is újak és nagyon élvezem e kifejezéseket. Ezek egyike sem tőlem való!
A hívők állapotát az összejöveteleken gyakran mérem azokon a szavakon, amelyek kiáradnak belőlem. Ez a kenet különböző módokon szabadul fel. Ez történhet akkor, amikor valakivel személyesen beszélgetek, vagy amikor a szószéken prédikálok, vagy énekelek. Sokszor láttam már áradni ezt a kenetet különböző módon.

A biblia prófétái különböző irodalmi formákban mondták el üzeneteiket; énekekben, zsoltárokban, ritmikus versekben stb. Olykor ez próza volt. Amikor egy próféta imádkozik, az prófétai ima. Amikor énekel, az egy prófétai ének, amikor pedig prédikál, az prófétai igehirdetés. Amikor tanít, az prófétai tanítás. Amikor pedig ír, az prófétai írás. Ez az ajándék gyakran olyankor is megnyilvánul, amikor
 
Észrevettem, hogy gyakran később teljesedtek be azok a dolgok, amelyek futó megjegyzéseknek vagy kommentároknak tűntek. Prédikáció alatt új énekek törnek fel belőlem. Fölvettük és kazettaként kiadtuk. Már diákként is közvetlen, világos prófétai üzeneteknek hatottak egyes leveleim a címzetteknek.

Dávid prófétai énekes volt, Jeremiás pedig prófétai író. Mózes, Sámuel és a többi próféták alkalmazták a prózai irodalmi stílust. Illés prófétai levelet írt. Egyes próféták alkalmazták a költői stílust. Számos próféta papíron adta át üzenetét, alkalmazták a példázatokat és a jelképes cselekedeteket. Különös életstílust éltek meg, hogy világossá tegyék üzenetüket. Ézsaiás meztelenül és mezítláb feküdt (Ézs 20,2).Hóseás házasságtörő nőt vett el feleségül, hogy kiábrázolja Izrael hűtlenségét (Hós 1,2 3,1). Ahija, a silói próféta megragadta új köntösét és 12 részre szakította, hogy ezzel is világossá tegye: Izrael 12 régióra esik szét (1Kir 11,30.31).

Még érdekesebb az, hogy egyes esetekben a próféták neve is tükrözte üzenetüket. Hóseás azt jelenti – Megváltás, Náhum azt, hogy – Vigasztalás, Szofóniás azt, hogy – az Úr elrejt, Zakariás pedig azt jelenti, hogy – az Úr megemlékezik. Rövidre fogva, ha egy ’nábi’ beszél, sír, nevet, énekel, ír vagy bármi mást tesz, mindezt a Szentlélek vezetése alatt teszi. Benne minden prófétai jellegű, magát Istent tükrözi vissza.

Egy próféta átfogó képét mindeddig csak Jézusban láttuk. Amikor most Isten Szellem kitöltetik mindenütt, meg fogjuk látni a bibliai prófétákat a maga teljességében. Nyitott szemekre van szükségünk, hogy felismerjük és elismerjük őket. Nem szabad könnyelműen letudni őket és azt mondani, hogy ők nem olyanok, mint a hajdan volt próféták. A prófétai kenet ma itt is, ott is nyilvánvalóvá válik. A következő napokban azonban egy óriási újjáéledést fogunk meglátni. Ez érvényes a többi szolgálatra is. Így például még nem látunk teljesen kifejlődött és érett apostolokat az apostol minden jellemvonásával együtt. De meg fogunk látni egy új fellendülést az apostoli szolgálatban.

Amikor ez a Nábá kenet megtölt egy embert, olykor ez az edény képtelen uralkodni magán. Ezért halljuk Ámós panaszát is: „az Úr, az Úr szólt, ki ne prófétálna”? (Ámós 3,8). Az ellenségeskedés, az elutasítás és az üldözés nem nyomasztották Jeremiást. Prófétai üzenete merész és hűséges meghirdetése éles ellenállást váltott ki. Annyira, hogy még azt is gondolta: „nem említem Őt, és többé nem szólok az ő nevében”. De nem tudta visszatartani a belőle fölfakadó bugyogást. Ezért így folytatta tovább: „Igéje szívemben, mint égő tűz, bezárva csontjaimba, és hiába fáradoztam azon, hogy visszatartsam, képtelen vagyok tovább visszatartani” (Jer 21,9). A próféta üzenete és terhe kifáraszthatja őt és elege is lehet belőle.


Milyen nagy is egy próféta felelőssége és terhe! Az Úr keresi az odaszánt embereket, akik az ő szája lesznek, felveszik az ő terhét és továbbmondják érzéseit az ő népének. Szüksége van a Naba prófétákra. Akarsz-e a szája lenni? Leszel az ő követe? Meg akarod hallani Isten szavát és továbbadni azt a világnak? Isten be akar sorozni téged a végidők prófétáinak a hadseregébe. Még ha nincsen is prófétai elhívásod, törekedj arra, hogy ez a kenet hébe-hóba megnyilvánuljon általad.

Óh, Isten, hozd el közénk a Naba prófétákat!

Németből fordította: Szabó Levente Gábor (2005.)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések